6 miejsce Mistrzostw Europy 2019, Weymouth – Anglia

Zakończyliśmy rywalizację w regatach o Mistrzostwo Europy na szóstej pozycji w klasyfikacji europejskiej. W regatach ogólnie wywalczyliśmy dziewiątą pozycję. Zwycięzcami regat zostali Mistrzowie Olimpijscy, wielokrotni Mistrzowie Świata, załoga z Nowej Zelandii – Peter Burling & Blair Tuke. Mistrzostwo Europy obroniła załoga brytyjska – Dylan Fletcher & Stuart Bithell. Srebrny medal (podobnie jak rok wcześniej) zdobyli Brytyjczycy James Peters & Fynn Sterrit. Na najniższym stopniu podium znaleźli się Hiszpanie – Diego Botin de Chever & Iago Lopez Marra. Dodajmy, że załoga hiszpańska wywalczyła tytuł Mistrzów Starego Kontynentu w 2016 roku u wybrzeży Barcelony.

Przez siedem dni ścigania organizatorzy rozegrali dwadzieścia wyścigów. Komplet biegów eliminacyjnych oraz komplet finałowych. Niestety warunki atmosferyczne nie pozwoliły rozegrać ostatniego wyścigu – Medalowego. A mógł być bardzo ciekawy. Sytuacja punktowa pomiędzy załogami była bardzo ciasna. Spodziewaliśmy się ciasnego ścigania z elementami pilnowania rywali. Grupa najlepszych dziesięciu załóg była już gotowa do wystartowania, by walczyć o lepsze pozycje. Lecz siła wiatru spadła poniżej 5 węzłów. Tak naprawdę do zera. Tym samym zakończyła się tygodniowa batalia o medale.

Ciekawostką jest to, że od pierwszego, aż do ostatniego dnia regat najlepsza dziesiątka składała się z tych samych załóg. Zamienialiśmy się jedynie zajmowanymi pozycjami. Daje to obraz, że kilka załóg było szczególnie dobrze przygotowanych po długiej, treningowej zimie. Doświadczyliśmy pełne spektrum warunków atmosferycznych i nautycznych u wybrzeży Anglii. Eliminacje rozegrane zostały głównie przy wietrze średnim i silnych z kierunków wschodnich, z dużą falą. Kolejne dni, to już wiatr średni i słaby, zmienny w sile i kierunku, schodzący z klifów. Piątego dnia szczególnie odczuliśmy zmienność panujących warunków. W dwóch wyścigach zaliczyliśmy słabsze miejsca, co jak się ostatecznie okazało, odsunęło nas od walki o medale.

W regatach pokazaliśmy sile zespołu 49 Team Polska. Pracując pod okiem Trenera Pawła Kacprowskiego, rywalizując na treningach z partnerską załogą Dominika i Szymona, wypracowaliśmy bardzo dobrą prędkość na szeroki zakres warunków. Znajomość akwenu olimpijskiego Londyn2012 pozytywnie wpłynęła na nasze samopoczucie. Dodatkowo chcielibyśmy podkreślić profesjonalizm organizatorów. Weymouth and Portland National Sailing Academy jest wymarzonym miejscem na treningi i rozgrywanie regat. Możliwość wyboru tras w środku lub na zewnątrz zatoki pozwala trenować i ścigać się w różnych warunkach. Duży slip, ogromna przestrzeń na postój łódek i żeglarskie centrum to elementy ułatwiające funkcjonowanie żeglarzom na brzegu. Natomiast na wodzie profesjonalnie przeprowadzone wyścigi, puszczane o czasie i w dobrych, sprawiedliwych warunkach. Ogromne brawa i podziękowania kierujemy również do wolontariuszy, którzy z uśmiechem udzielali informacji i pomagali w każdym momencie.

Regaty Mistrzostw Europy były świetną okazją, by po raz kolejny międzynarodowa ekipa żeglarzy połączyła swoje siły, by zebrać śmieci z pobliskich plaż i portu jachtowego. Akcja pod hasłem #Sailors4TheSea została zainicjowana przez załogantów z Argentyny i Hiszpanii, by podkreślić jak ważne są dla nas żeglarzy morza i oceany. Małymi działaniami takimi jak sprzątanie wybrzeża przez olimpijczyków, dajemy sygnał do żeglarskiego świata, by podkreślić na problem zalewających nas śmieci. Jednym z rozwiązań, które stosuje większość zawodników z floty, to butelki wielokrotnego użytku. Tak, by ograniczyć zużycie plastików. Łatwo sobie wyobrazić jaką ilość pustych butelek może wygenerować taka impreza, goszcząca przez blisko dwa tygodnie, ponad 500 zawodniczek i zawodników.

Link do strony organizatora: 49er.org/event/2019-european-championship/ <49er.org/event/2019-european-championship/?newsid=21255#49erresults>

Chcielibyśmy podziękować instytucjom oraz Partnerom wspierającym nasze przygotowania do międzynarodowych startów. Wśród nich są: Ministerstwo Sportu i Turystyki, Polski Związek Żeglarski oraz Miasto Gdańsk, którzy gwarantują nam realizację solidnych przygotowań do regat rangi mistrzowskiej. Dziękujemy Grupie Lotos za objęcie nas programem Olimpijskie Nadzieje. Klinice REHASPORT dziękujemy za opiekę medyczną, fizjoterapeutyczną oraz świetną przestrzeń do codziennych treningów na lądzie.

Za nasz komfort na wodzie dba producent profesjonalnej odzieży żeglarskiej – firma ZHIK. Niezawodny osprzęt na pokładzie to zasługa firmy HARKEN. Olinowanie dostarcza dla nas ROBLINE Ropes. Dla zespołu Sklepu Żeglarskiego SAILOVNIA kierujemy podziękowania za gotowość każdego dnia, by dostarczać nam najlepsze produkty, odzież i osprzęt żeglarski. Podziękowania kierujemy również do zespołu salonu optycznego Mój OPTYK z gdańskiej Oruni Górnej, która wyposaża Pawła w soczewki kontaktowe, okulary korekcyjne oraz przeciwsłoneczne.

Co przed nami? Odrobina przerwy, by odetchnąć po intensywnym okresie treningowo – startowym. Pod koniec czerwca pojedziemy na regaty Kieler Woche. Lipiec to okres treningów na Zatoce Gdańskiej. Natomiast prawie cały sierpień spędzimy w Japonii. Na dniach zespół Polskiego Związku Żeglarskiego podejmie decyzję, która załoga będzie reprezentować Polskę w regatach Test Event, na akwenie regat olimpijskich TOKYO2020. Dodatkowo w Japonii wystartujemy w Pucharze Świata zaliczanym do cyklu 2019-2020.