Mistrzostwa świata 2020, Geelong – Australia

Wielkimi krokami zbliżają się Mistrzostwa świata 2020 w olimpijskich klasach 49er, 49erFX oraz Nacra17. Gospodarzem wydarzenia będzie Royal Geelong Yacht Club. Klub położony w miejscowości Geelong, w południowo – wschodniej części Australii. Akwenem regat będzie zatoka Corio, będąca częścią większej Port Phillip Bay. Wyścigi rozegrane zostaną w dniach 10 – 15 lutego. W sobotę 15 lutego poznamy medalistów tegorocznych mistrzostw globu. Dla przypomnienia dodamy, że równo dwa miesiące temu odbyły się mistrzostwa 2019 u wybrzeży Auckland. Złote medale wywalczyła załoga z Nowej Zelandii (Peter Burling & Blair Tuke) przed zawodnikami z Niemiec (Erik Heil & Thomas Ploessel) i Wielkiej Brytanii (Dylan Fletcher-Scott & Stuart Bithell).

W skład polskiej reprezentacji wchodzą aż cztery załogi. Zaczynając od Pań, Ola Melzacka z Kingą Łobodą (POL888) wystartują w żeńskiej klasie 49erFX. Nasi najmłodsi koledzy Mikołaj Staniul & Jakub Sztorch (POL164) reprezentujący barwy YKP Gdynia wystartują po raz pierwszy w seniorskich mistrzostwach świata. Dwie doświadczone już załogi (seniorskie), to zespół Dominik Buksak & Szymon Wierzbicki (POL19) oraz nasza załoga w składzie Łukasz Przybytek & Paweł Kołodziński (POL42 KS AZS AWFiS Gdańsk). W sztabie trenerskim mamy doświadczonych 49er’owców Pawła Kacprowskiego, Tomasza Stańczyka oraz Przemka Filipowicza. O naszą gotowość startową dba fizjoterapeuta Mateusz Potoczny (Rehasport Clinic).

W miejscu rozgrywania regat jesteśmy już od 18 stycznia. Mieliśmy okazję zapoznać się z akwenem. Co już wiemy? Komisja zaplanowała trzy trasy regatowe, na których możemy się spodziewać dużej ilości trawy morskiej unoszącej się na powierzchni wody. Miejscami jest jej na tyle dużo, że należy zwolnić, by pozbyć się jej z płetw. Inną sprawą jest rozłożenie wiatru. Zatoka jest dość zamknięta, ograniczona linią brzegową w znacznej części. To sprawia, że wiatr wchodzący na trasy jest zmienny w swojej sile i kierunku.

W dniach 31.01 – 03.02 uczestniczyliśmy w Mistrzostwach Oceanii. Rywalizację zakończyliśmy na 11 miejscu. Na nasz start znaczny wpływ miała awaria, której doświadczyliśmy w drugim wyścigu pierwszego dnia. Gdy przyszedł bardzo silny wiatr pękła nam jedna z want trzymających maszt. Skutkiem tego był złamany maszt i porwany główny żagiel, grot. Drugiego dnia startowaliśmy na zapasowym komplecie. Trzeci dzień poświęciliśmy na przygotowanie zakupionego na miejscu masztu. Natomiast czwartego dnia, po dłuższym oczekiwaniu zeszliśmy na silno-wiatrowy jeden wyścig. Linię mety przekroczyliśmy na drugim miejsce.

Przed nami ostatni dzień treningowy. Dużo czasu poświęcamy na dogranie nowego kompletu, by osiągnąć najlepszą prędkość. Za nami oficjalne pomiary sprzętu oraz spotkania organizacyjne z przedstawicielami klasy 49er & 49erFX. Miłym akcentem było spotkanie z lokalną społecznością. Zostaliśmy ugoszczeni przez rodaków w Domu Orła Białego w Geelong.

Po grudniowych mistrzostwach świata mamy zapewnione miejsce dla kraju na zbliżające się Igrzyska Olimpijskie Tokyo2020. Mamy również znaczny niedosyt. Wiemy jakie elementy powinny ulec znacznej poprawie. Cele mamy jasno ustalone, przedyskutowane ze sztabem trenerskim. Do regat przystąpimy przygotowani z chęcią żeglowania szybko i swobodnie, koncentrując się na każdym wyścigu z osobna. Gwarantujemy emocje do pełna!!